ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Τι πρέπει να ξέρουν οι μαθητές πριν αποφασίσουν ποιο δρόμο θα ακολουθήσουν
Οι
έως τώρα επιδόσεις του μαθητή στην Α’
Λυκείου είναι ουσιαστικά αυτές που
βαρύνουν στην επιλογή της κατεύθυνσης που
θα ακολουθήσει στην επόμενη τάξη. Ακόμα κι
αν δεν έχει εκδηλώσει
επαγγελματική προτίμηση, σίγουρα έχει
επιδείξει κάποια προτίμηση ή κάποιες
καλύτερες επιδόσεις σε ένα ή περισσότερα
μαθήματα που χαρακτηρίζουν τις τρεις
κατευθύνσεις.
Η
θεωρητική
κατεύθυνση
κυριαρχείται από τα μαθήματα των
Ελληνικών (Αρχαίων και Νέων), των Λατινικών
και της Ιστορίας.
Η θετική
κατεύθυνση
κυριαρχείται από τα Μαθηματικά, τη Φυσική
και τη Χημεία.
Η τεχνολογική
κατεύθυνση
κυριαρχείται από τα φυσικομαθηματικά και
τα τεχνολογικά μαθήματα . Οδηγεί με κάποια
σιγουριά στα ΤΕΙ και με κάποια μεγαλύτερη
προσπάθεια στις Πολυτεχνικές σχολές.
Ο
πίνακας που ακολουθεί θα σας επιτρέψει να
καταλάβετε καλύτερα την
αντιστοιχία ανάμεσα στις κατευθύνσεις , τα
επιστημονικά πεδία και τα βασικά τους
μαθήματα:
Ενδεικνυόμενη Κατεύθυνση |
Ενδεικνυόμενο
Πεδίο |
Βασικά
μαθήματα Γ’ Λυκείου |
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ |
Ανθρωπιστικών,
Νομικών Κοινωνικών Επιστημών
|
Α)Αρχαία
Ελληνικά Β)
Ιστορία |
|
Επιστημών
Οικονομίας και
|
Α)
Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (επιλογής) Β)Μαθηματικά
και Στοιχεία Στατιστικής(Γεν.Παιδεία) |
ΘΕΤΙΚΗ |
Επιστήμες Υγείας |
Α)
Βιολογία Β)
Χημεία |
|
Θετικές Επιστήμες |
Α)
Μαθηματικά Β)
Φυσική |
|
Τεχνολογικές
Επιστήμες
|
Α)
Μαθηματικά Β)
Φυσική |
|
Επιστημών
Οικονομίας και
Διοίκησης
|
Α)
Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (επιλογής) |
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ |
Τεχνολογικές
Επιστήμες
|
Α)Μαθηματικά Β)Φυσική,
Μηχανική |
|
Θετικές Επιστήμες |
Α)Μαθηματικά Β)Φυσική,
Μηχανική |
|
Επιστημών
Οικονομίας και
|
Α)
Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (επιλογής) Β)Μαθηματικά
και Στοιχεία Στατιστικής (Γεν.Παιδεία) |
Πολλές φορές οι μαθητές έχουν απορίες, ερωτήσεις ή ελλιπή πληροφόρηση για διάφορα θέματα. Εδώ θα προσπαθήσουμε να δώσουμε απαντήσεις σε μερικά από τα ερωτήματα σας.
Ποιο
μάθημα επιλογής πρέπει να διαλέξω;
Το
κριτήριο θα πρέπει να είναι κυρίως (εκτός
από το ότι σου αρέσει ιδιαίτερα κάποιο
μάθημα), ο μέσος όρος βαθμολογίας που
αναμένεται να έχεις. Μερικά μαθήματα
επιλογής (π.χ οι Ρίζες Ευρωπαικού
Πολιτισμού, η Ψυχολογία, η Δεύτερη Ξένη
Γλώσσα,) εξετάζονται γραπτά στο τέλος και
μπορούν να σε βοηθήσουν πολύ να αυξήσεις το
μέσο όρο σου και να περάσεις τη τάξη. Αλλα
μαθήματα επιλογής όπως η Αισθητική Αγωγή
και οι Εφαρμογές Πληροφορικής, επειδή δεν
εξετάζονται γραπτά στο τέλος του σχολικού
έτους, δε παίζουν ρόλο στο μέσο όρο ούτε στο
αν θα προαχθείς στην επόμενη τάξη. Αρα
μπορείς να το επιλέξεις αν θέλεις μόνο για
καθαρά μαθησιακούς λόγους.
Το να περάσεις μια τάξη στο Λύκειο μέχρι τώρα ήταν αρκετά εύκολο. Θα συνεχίσει να είναι έτσι ή τα πράγματα θα γίνουν πιο δύσκολα; Ποια είναι η κρίσιμη τάξη;
Το
να προαχθεί κάποιος από την Α’ Λυκείου,
επειδή οι εξετάσεις θα γίνονται μέσα στο
σχολείο με τον παραδοσιακό τρόπο, θεωρούμε
ότι θα είναι τόσο εύκολο όσο ήταν και πριν.
Οι κρίσιμες τάξεις όμως είναι η Β’’ και η Γ’
και αυτό γιατί υπάρχουν πανελλήνιες
εξετάσεις σε όλα σχεδόν τα μαθήματα. Από τη
εμπειρία των πανελλήνιων εξετάσεων έχουμε
να παρατηρήσουμε ότι το ποσοστό των μαθητών
που γράφει κάτω από τη βάση είναι πολύ υψηλό.
Αν σκεφτούμε ότι ο μαθητής εξετάζεται
γραπτά σε 8 ή 9 μαθήματα στη Β’ Λυκείου και
στη Γ’ Λυκείου, και ότι ο προφορικός βαθμός
προσαρμόζεται πάντα στο γραπτό, τότε θα
είναι πράγματι ιδιαίτερα δύσκολο για
ανέτοιμους μαθητές να πιάσουν τη βάση.
Είναι
πιο εύκολη η Τεχνολογική από τις άλλες
κατευθύνσεις;
Δε
πρέπει να γίνει καμία απολύτως παρανόηση
ανάμεσα στη Τεχνολογική Κατεύθυνση και στο
Τεχνικό Λύκειο. Μαθησιακά είναι τόσο
δύσκολη όσο και η Θετική κατεύθυνση και
οδηγεί σε καλές πολυτεχνικές σχολές. Αρα
όσοι επιλέξουν τεχνολογική κατεύθυνση δε
θα πρέπει να έχουν στο μυαλό
τους τα εύκολα μαθήματα του Τεχνικού Λυκείου.
Πότε
μπορώ ν’ αλλάξω κατεύθυνση;
Θεωρητικά
μπορείς ν’ αλλάξεις κατεύθυνση όποτε το
θελήσεις αυτό όμως δεν είναι πάντα εφικτό.
Μπορείς ν’ αλλάξεις κατεύθυνση στην αρχή
της σχολικής χρονιάς αυτό όμως θα ήταν κακή
κίνηση μαθησιακά εκτός
ίσως αν από τη Θετική κατεύθυνση της Β’
Λυκείου μεταπηδήσει κανείς στη Τεχνολογική
της Γ’ Λυκείου. Κι αυτό γιατί το μάθημα
Τεχνολογία Επικοινωνιών της Τεχνολογικής
Κατεύθυνσης της Β’ τάξης δεν υπάρχει στο
πρόγραμμα της Γ’ τάξης, άρα δε θα έχεις
πρόβλημα συνέχειας του μαθήματος. Από την
άλλη μεριά έχεις παρακολουθήσει
περισσότερες ώρες Μαθηματικών στη Β’ τάξη (σαν
μάθημα της Θετικής κατεύθυνσης 3 ώρες
έναντι 2 της Τεχνολογικής) και τις ίδιες
ώρες Φυσικής (2 εβδομαδιαίως) και έτσι ίσως
αποκτάς πλεονέκτημα στα Μαθηματικά έναντι
του συμμαθητή σου που προέρχεται από τη
Τεχνολογική κατεύθυνση της Β’ τάξης.
Πως
προάγεται ένας μαθητής από τάξη σε τάξη;
Οι
μαθητές της Α’ προάγονται αν έχουν μέσο όρο
9.5 σε όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα
καθώς και στα μαθήματα Γενικής Παιδείας:
Αρχαία Ελληνικά, Νέα Ελληνικά, Ιστορία,
Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία.
Οι
μαθητές της Β’ προάγονται αν έχουν μέσο όρο
9.5 σε όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα
καθώς και στα ακόλουθα μαθήματα γενικής
Παιδείας: Αρχαία Ελληνικά, Νέα Ελληνικά,
Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Μαθηματικά,
Φυσική, Χημεία, Βιολογία και στα μαθήματα
κατεύθυνσης.
Οι
μαθητές της Γ’ τάξης θα παίρνουν
απολυτήριο αν έχουν γενικό μέσο όρο 9.5 σε
όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα και στα
μαθήματα των κατευθύνσεων καθώς και στα
ακόλουθα μαθήματα Γενικής Παιδείας:
Ελληνική Γραμματεία, Νεότερη Ελληνική
Ιστορία, Μαθηματικά και Στοιχεία
Στατιστικής, Φυσική και Βιολογία. Για τους
μαθητές της Γ’ τάξης όμως θα δίνεται η
δυνατότητα:
Α) Να φοιτήσουν ξανά. Ετσι βελτιώνουν
και το προφορικό βαθμό
και έχουν την ευκαιρία να επανεξεταστούν
γραπτά σε όλα τα μαθήματα.
Β) Να κρατήσουν το προφορικό βαθμό τους
και να προσέλθουν σε γραπτές εξετάσεις στο
τέλος του επόμενου χρόνου στα μαθήματα που
επιθυμούν να βελτιώσουν τη γραπτή
βαθμολογία τους.
Επιπλέον
οι απόφοιτοι που θέλουν να βελτιώσουν το
γενικό βαθμό του απολυτηρίου τους μπορούν
να δηλώσουν με υπεύθυνη δήλωση τους ότι δεν
επιθυμούν τη χορήγηση απολυτηρίου και ότι
σκοπεύουν να αποκτήσουν νέο απολυτήριο την
επόμενη χρονιά. Σ’ αυτή τη περίπτωση
παίρνουν προσωρινό αποδεικτικό σπουδών και
μπορούν να επαναλάβουν τη Γ΄ τάξη ή να
συμμετάσχουν στις γραπτές απολυτήριες
εξετάσεις .όλων των μαθημάτων διατηρώντας
το προφορικό βαθμό των τετραμήνων της Γ’
Λυκείου.
Μετράει
για το μέσο όρο ο βαθμός της Γυμναστικής;
Ο
γενικός μέσος όρος κάθε τάξης προκύπτει από
το μέσο όρο των γραπτώς
εξεταζομένων μαθημάτων. Δηλαδή ο βαθμός
στη Φυσική Αγωγή δε μετράει..